dinsdag 21 september 2010

Plan matig werken

Planmatig werken

Vandaag heb ik een workshop gehad "Planmatig werken" gegeven door trainers van itéraz.
Tijdens deze dag weer veel geleerd enkele tips die ik heb gekregen zal ik in deze blog proberen te schrijven.

Tijdens deze dag werden er slides getoond die overeenkomstig waren met de Waaier "Eerste Hulp Bij Planmatig Werken". Ik zal enkele van de onderwerpen hier behandelen.

Waarom zou ik planmatig werken?
Het geeft je rust,zekerheid,duidelijkheid en structuur. Dit vermindert stress en dat werkt prettiger.
Maar hoe doe ik dat. In deze workshop is er het een en ander over gezegd. Het eerste belangrijkste is wordt baas over je eigen tijd.

Timemanagement werd besproken wat zijn storende factoren en wat is je eigen aandeel daarin.
Vaak verspil je veel tijd aan veel zaken die er niet toe doen. Hoe kan ik me daar tegen weren.
Het begint met duidelijkheid en duidelijk zijn naar de ander.
Leer "Nee" te zeggen.

Waarom durf je geen 'nee'te zeggen.
  • Je vind het vervelend om iemand die je graag mag iets te weigeren. (echter door nee te zeggen blijf je wel eerlijk naar je zelf en naar de ander)
  • Nee zeggen past gewoon niet bij jou ( je hebt dan vast veel zaken te doen, ook die door een ander gedaan hadden kunnen worden)
  • Je weet niet hoe je nee moet zeggen. (lees dan gauw het volgende stukje)
Hoe zeg ik 'nee'?
  1. Je vat kort samen wat de ander wil.
  2. Wees duidelijk: zeg "NEE", leg de ander eventueel uit waarom.
  3. Begrijp de reactie van de ander, luister en ga niet in discussie.
  4. Probeer eventueel kort met elkaar een andere oplossing te verzinnen.
Probeer deze stappen in een paar minuten te doorlopen. Maak er geen lang en moeilijk gesprek van maar wees kort,duidelijk en geef je grenzen aan.
Want ja zeggen tegen een ander is nee zeggen tegen je eigen werk .

Filmpje nee zeggen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten